CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, June 15, 2011

خسوف القمر

Ok..paham da bhsa arab tu??hehehehehe yg membawa maksud gerhana bulan..ALLAHUAKHBAR!! ALLAH the graetest! 

Sooo..pg ni 16/6/2011 akan berlaku gerhana bulan sekitar 1.30am-4 am kot...mengikut dari pembacaan mr.google aku..tahun ini akan berlaku 2 kali gerhana bulan..satu lagi pada 10 Dec nnti...

So apa yg bakal berlaku nanti adalah seperti gambarajah di bwh :




Jenis-jenis gerhana bulan;

Gerhana bulan total
Pada gerhana ini, bulan akan tepat berada pada daerah umbra.

Gerhana bulan sebagian
Pada gerhana ini, tidak seluruh bagian bulan terhalangi dari matahari oleh bumi. Sedangkan sebagian permukaan bulan yang lain berada di daerah penumbra. Sehingga masih ada sebagian sinar matahari yang sampai ke permukaan bulan.

Gerhana bulan penumbra
Pada gerhana ini, seluruh bagian bulan berada di bagian penumbra. Sehingga bulan masih dapat terlihat dengan warna yang suram.

  • Apabila berlaku gerhana maka kita disunatkan solat sunat gerhana yang pernah dilakukan oleh nabi s.a.w.
Solat Gerhana atau solat kusufain sesuai dengan namanya dilakukan saat terjadi gerhana samaada bulan ataupun matahari. Solat yang dilakukan saat gerhana bulan disebut dengan solat khusuf sedangkan saat gerhana matahari disebut dengan solat kusuf.

Hadits yang menjadi dalil solat gerhana ialah:

"Telah terjadi gerhana matahari pada hari wafatnya Ibrahim putera Rasulullah Shalallahu 'alaihi wa sallam. Berkatalah manusia: Telah terjadi gerhana matahari kerana wafatnya Ibrahim. Maka bersabdalah Rasulullah Shalallahu 'alaihi wa sallam "Bahwasanya matahari dan bulan adalah dua tanda dari tanda-tanda kebesaran Allah. Allah mempertakutkan hamba-hambaNya dengan keduanya. Matahari gerhana, bukanlah kerana matinya seseorang atau lahirnya. Maka apabila kamu melihat yang demikian, maka hendaklah kamu solat dan berdoa sehingga habis gerhana." (HR. Bukhari & Muslim)

Cara solat gerhana
Solat gerhana dilakukan dua rakaat (4 kali ruku’, 4 fatihah dan 4 sujud)
1. rakaat pertama, setelah ruku’ dan I’tidal membaca Al Fatihah lagi kemudian ruku’ dan I’tidal kembali setelah itu sujud sebagaimana biasa. Begitu pula pada rakaat kedua.

2. Bacaan Al Fatihah pada solat gerhana bulan dinyaringkan sedangkan pada gerhana matahari tidak. Dalam membaca surah yang sunat pada tiap raka'at, disunatkan membaca yang panjang. 
  • Hukum shalat gerhana adalah sunat muakkad berdasarkan hadits Aisyah Radhiallaahu anha. Nabi dan para shahabat melakukan di masjid dengan tanpa adzan dan iqamah.
  • BOLE JUGA DILAKUKAN SEPERTI SOLAT BIASA DUA RAKAAT DGN 2 RUKU'.

3 comments:

Anonymous

Alhamdulillah.....

eiyda

ye... ada terbaca dlm paper... tapi, ketinggalan... jaga dah jam 5 pagi... huhuhu..

MiSs NuruL

info dari seorg sahabat..gerhana bulan kali ni petanda2x nak kiamat..siap kuar kan ayt Quran lagi..memandangkan saya ni org biasa je hanya mampu dgr je lah..huhuhu maybe betul lah..huhuhu

Post a Comment